söndag, mars 02, 2008

Det fattas en tärning


Det fattas en tärning av Johanna Thydell är en ungdomsroman som handlar om Puck. Puck är 16 år och kämpar för att inte någon komma nära, samtidigt som det är det hon längtar efter. På grund av att hennes pappa lämnade henne och mamman är hon rädd för att bli övergiven. Det är en roman om rädsla och otrygghet, vänskap och kärlek. Och också om svek och försoning.

Jag läste Johanna Thydells debutroman I taket lyser stjärnorna för rätt länge sedan och även om jag inte minns mer av den än att den handlade om en tjej vars mamma dör i cancer, så minns jag att jag tyckte väldigt mycket om den. Det var mycket därför jag lånade den här boken på biblioteket.

Och jag tyckte väldigt mycket om den här boken också. På många sätt påminde den mig om min egen ungdom, även om Puck egentligen inte alls är ett dugg lik mig. Jag gillade också att vartannat kapitel handlade om Puck när hon var 11 respektive 16 år. På det viset får man se att händelser i det förflutna påverkar hur man blir när man blir äldre.

Jag gillade också att språket skilde mellan de olika delarna. Kapitlen med Puck som elvaåring är skrivna i 1:a person och imperfekt, medan kapitlen med Puck som sextonåring är skrivna och 3:e person och i presens. Dialogen i romanen var väldigt bra; den kändes för det mesta autentisk med typiskt ungdomsspråk. Att Johanna Thydell skriver bra råder det ingen tvekan om.

Jag kommer med all säkerhet att läsa även hennes nästa roman, om hon nu skriver fler (vilket jag hoppas på). Jag kan också mycket väl tänka mig att använda hennes romaner i undervisningen, eftersom de både är bra skrivna, lättlästa och innehåller mycket som kan diskuteras.

Inga kommentarer: