fredag, mars 07, 2008

Snöstorm och mandeldoft

Snöstorm och mandeldoft är en kortroman av Camilla Läckberg. Jag har aldrig läst något av henne förut, eftersom jag inte är överdrivet förtjust i deckare, men den här lilla romanen såg lockande ut, inte minst just för att den är kort. Jag lockades också av baksidestexten där det bl a stod att det var en roman i Agatha Christie-anda. Och jag gillar den typen av pusseldeckare som är lite kluriga.

Den här kortromanen handlar om Martin Molin, som är polis. Motvilligt har han övertalats att delta på en familjesammankomst tillsammans med sin flickvän Lisette. De åker ut till Valö utanför Fjällbacka. Patriarken Ruben styr familjen med järnhand, men vid julmiddagen faller han ihop och dör och Martin konstaterar att det rör sig om ett mord. En snöstorm har skurit av alla förbindelser med fastlandet och de är isolerade på ön. Någon i familjen måste vara mördaren, men vem?

Eftersom jag aldrig läst något av Camilla Läckberg förut så vet jag inte om någon av personerna förekommer i någon av hennes andra böcker och jag kan heller inte jämföra den här romanen med hennes andra. Men jag tror att den skiljer sig lite, just för att det är en pusseldeckare i Agatha Christies stil. Detta var också det som gjorde att jag tyckte att den var ganska bra.

Fast jag tyckte inte att hon riktigt når upp till Agatha Christies nivå. Hon lyckas inte riktigt skapa samma känsla av mysterium som Christie. Men den här romanen är långt ifrån förutsägbar och jag lyckades inte räkna ut hur saker och ting hängde ihop förrän alldeles på slutet. Dock hade jag kanske kommit på det tidigare ifall jag hade varit mer uppdaterad i Arthur Conan Doyles romaner, men nu har jag inte läst någon Sherlock Holmes på väldigt länge; inte sedan jag var tonåring tror jag.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag absolut tycker att denna korta lilla roman är läsvärd. Den erbjuder en stunds underhållning, även om det inte blir särskilt lång stund eftersom den är så kort (114 sidor).

Inga kommentarer: