tisdag, mars 11, 2008

Mina hemligheter

Mina hemligheter av Sophie Kinsella handlar om Emma som är en helt vanlig tjej. En dag befinner hon sig på ett flygplan och då kraftig turbulens leder till att hon tror att de kommer att störta berättar hon om alla sina hemligheter för en främmande man på planet. Exempelvis berättar hon hur och när hon förlorade oskulden, att hon tycker stringtrosor är obekväma, att hon väger 59 kg istället för 52 som hon sagt till sin pojkvän, att hon tycker att pojkvännen liknar en Kendocka, att hon vattnar kollegans planta med apelsinjuice m m. Hon hoppas förstås att hon aldrig kommer att se honom igen, men ödet vill annat.

Detta är en typisk chic lit-roman och som sådan är den förstås lättsmält underhållning. Men jag tycker faktiskt att den är snäppet bättre än det mesta i den här genren (kan chic lit räknas som en genre?). Denna roman är t ex betydligt roligare än de flesta. Jag skrattade faktiskt högt flera gånger och smålog ännu oftare. Naturligtvis var den här romanen i likhet med andra i samma genre ganska förutsägbar och det är ju på något vis också meningen att de ska vara det. Fast den här romanen var inte rakt igenom förutsägbar även om slutet förstås var det.

Det är nästan omöjligt att låta bli att dra paralleller mellan huvudpersonen i den här romanen och Bridget Jones. Jag har i och för sig inte läst Bridget Jones dagbok, men jag har sett filmen. Jag tycker dock att Emma Corrigan är en roligare karaktär än Bridget Jones, som tenderar att mest vara pinsam.

När jag var i England tittade jag flera gånger på Sophie Kinsellas romaner men köpte aldrig någon eftersom jag inte trodde att jag skulle gilla dem eftersom de mest verkade handla om shopping och verkade lite ytliga. Fast nu när jag har läst Mina hemligheter så har jag nästan lust att läsa hennes andra romaner också, även om jag inte är helt övertygad om att jag kommer att gilla dem. Tur att det finns bibliotek...

Inga kommentarer: