måndag, mars 17, 2008

Den enda lögnen

Den enda lögnen av Harlan Coben handlar om åklagaren Paul Copeland som är åklagare och ensamstående far. För tjugo år sedan försvann hans syster från ett sommarläger och även om hennes kropp aldrig hittades så hittades två andra kroppar brutalt mördade. Paul arbetar för tillfället med en knivigt våldtäktsfall, där den anklagades pappa ställer till med privata problem för Paul. Det visar sig också att en mördad man har kopplingar till Paul och de gamla morden på sommarlägret. Paul bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hände den där natten för tjugo år sedan.

Jag har tidigare läst flera böcker av Harlan Coben och jag har gillat alla utom The final detail, som är en sorts kioskdeckar. Den här är en av hans vanliga thrillerdeckare, som är betydligt mer välskrivna och spännande än The final detail.

Jag hade lite svårt att komma in i den här från början, men det beror nog mest på att jag hade annat att tänka på så att jag hade svårt att koncentrera mig på grund av det. Jag tyckte också att bihandlingen med våldtäktsrättegången tog för mycket plats i boken. Det kändes inte särskilt väsentligt. I övrigt tyckte jag att den var ganska spännande och lagom oförutsägbar.

Som vanligt med den här typen av litteratur så ligger fokus mest på handlingen och inte på personerna. Det blir därför ganska stereotypa och intetsägande huvudpersoner. Det tycker jag är ganska tråkigt och detta är därför ingen bok som jag kommer att minnas i längden.

Jag inser också när jag tänker på det att jag knappt minns någon av hans andra böcker, varken titlar eller handling, men det behövs kanske inte alltid. Som avkopplande underhållning duger ju detta alldeles utmärkt. Därför kommer jag säkert också att fortsätta att läsa hans böcker.

Inga kommentarer: