torsdag, mars 27, 2008

De hängdas evangelium

De hängdas evangelium av Robert Karjel funderade jag på att läsa när den kom ut för några år sedan, men glömde bort den. Men när jag såg den på bokrean kom jag ihåg att jag ville läsa den och passade på att köpa den i pocketform.

Den handlar om journalisten Henry, som en dag får i uppdrag att skriva en dödsruna över en gammal skolkamrat som lämnat efter sig ett självmordsbrev. Men något lik finns inte och Henry börjar tvivla på att Rosander, som skolkamraten heter, verkligen är död. När munken Bokelman hittas hängd i sitt hem förefaller det som att det dödsfallet har någon koppling till Rosander. Och allt verkar hänga ihop med en gammal skrift, skriven av de första kristna, och det är många som vill komma åt detta evangelium av olika skäl.

Det är omöjligt att läsa den här romanen utan att göra jämförelser med Dan Browns Da Vinci-koden (inte minst för att det på omslaget står En svensk Da Vinci-kod), eftersom de handlar om ungefär samma sak. Men även om det finns likheter så finns det också skillnader. En skillnad är att den här romanen är betydligt mer välskriven. Robert Karjel är helt klart en bättre författare än Dan Brown. Romanen utspelar sig i början av 60-talet och den känns väldigt tidstypisk i språket, samtidigt som det också är modernt och lättläst.

Jag tyckte om författarens sätt att skriva och som vanligt gillar jag också att det är korta kapitel. Jag tyckte också att romanen var rätt spännande. Den fångade mitt intresse redan från början och jag ville läsa vidare för att få veta om Rosander verkligen var död och hur han kunde sammankopplas med den hängda munken. Dock tyckte jag att den blev lite långtråkig ungefär i mitten, men den tog sig igen på slutet. Dock bjöd inte slutet på några direkta överraskningar, men det hade jag i och för sig inte väntat mig heller.

Romanen var i alla fall tillräckligt spännande och intressant för att jag skulle gilla den. Jag gillade Karjels sätt att skriva och jag vet att han skrivit åtminstone två romaner till. Det är mycket troligt att jag kommer att läsa även dem någon gång i framtiden.

Inga kommentarer: