torsdag, mars 06, 2008

Skogsmadonnan


Skogsmadonnan av David Guterson handlar om 16-åriga Ann Holmes som rymmer hemifrån på grund av sin dysfunktionella familj. Hon tar en del droger och eftersom hon har svår astma tar hon också starka allergimediciner. Hon bor på en camping och försörjer sig på att plocka svamp. En dag när hon är ute i skogen uppenabarar sig jungfru Maria för henne och vill att hon ska bygga en kyrka på den platsen. Sedan uppenbarar hon sig för Ann flera dagar i följd vid ungefär samma tid på dagen. Folk börjar vallfärda i tusental till den lilla byn för att få tröst och frälsning. En hel industri byggs upp kring uppenbarelsemyten.

Eftersom jag är en ateist med stort intresse för religion så passade ämnet i den här romanen mig perfekt. Jag tyckte också att det var väldigt intressant, speciellt att läsa om folks övertygelse eftersom det för mig är totalt obegripligt hur man inte kan inse att Ann får sina uppenbarelser p g a att hon tar droger och starka mediciner. Detta är dock ingen roman som totalt sågar de troende utan det hålls ganska öppet för möjligheten att hon faktiskt är kallad av jungfru Maria, samtidigt som den också erbjuder möjligheten att det berodde på drogerna.

Min personliga tolkning är, självklart, att det berodde på drogerna. Men i vilket fall så är detta en roman som väcker tankar och funderingar. Och inte bara tankar om religion, även om det förstås är huvudtemat. Men den väcker också tankar om psykologi, om mänskliga relationer m m. Detta med att väcka tankar och funderingar är något som jag uppskattar i en roman och jag tyckte mycket om den här.

David Guterson är också en duktig författare, som skriver väldigt bra. Språket är enkelt, men ändå speciellt. Mest utmärkande är kanske att han inte använder sig av några markörer för dialogen, som talstreck eller citationstecken, utan låter dialogen väva sig in i texten. I början tyckte jag att det kändes konstigt och ovant och ibland också förvirrande, när repliker blandades in i den löpande texten. Men jag vande mig och till slut tänkte jag inte längre på det.

David Guterson har tidigare skrivit en roman som heter Snö faller på cederträden, vilken jag började läsa för länge sedan. Jag hann dock inte läsa klart den på grund av skolarbete (bibliotekslån) och det blev aldrig att jag kom mig för att läsa den. Efter att ha läst den här och gillat den kommer jag dock att vid tillfälle läsa även Snö faller på cederträden (fast innan dess har jag en massa böcker från årets bokrea som jag ska läsa först).

Inga kommentarer: