lördag, november 17, 2007

The final detail

Jag har tidigare läst ett flertal böcker av Harlan Coben, så när jag hittade The final detail av honom såg jag fram emot att läsa den. Till skillnad från de tidigare romaner jag läst av honom så verkar denna vara en del av en serie med sportagenten Myron Bolitar i huvudrollen. I denna roman blir hans bästa vän Esmeralda anklagad för ett mord och Myron Bolitar måste undersöka saken för att rentvå henne.

Tyvärr nådde denna roman långt ifrån upp till Harlan Cobens vanliga standard. Den var rent ut saft så ointressant att jag knappt orkade kämpa mig igenom den, vilket jag kanske inte ens hade gjort ifall jag hade haft något annat att läsa. Det var främst karaktärerna som jag retade mig på. Att ha med två kvinnliga wrestlers, som inte bara är enormt stora utan också lesbiska kändes bara löjligt och överdrivet. Myron Bolitar själv var en otroligt slätsruken och tråkig karaktär som jag inte kunde känna något för. Handlingen lyckades inte heller fånga mitt intresse, kanske beroende på att jag inte kunde känna något för karaktärerna.

Det förvånar mig inte ett dugg att ingen Myron Bolitar-deckare översatts till svenska. Men det är rätt intressant och faschinerande att en författare kan skriva så olika. Hans thrillers är riktigt bra, medan dessa är riktigt usla (jag gissar nu att även andra Myron Bolitar-deckare är lika dåliga). Möjligen kan det vara så att han mer eller mindre massproducerar dessa usla deckare för att tjäna pengar så att han har råd att också skriva bättre böcker.

Inga kommentarer: