fredag, januari 11, 2008

Systrar i jeans- Fjärde sommaren


Systrar i jeans- Fjärde sommaren är naturligtvis den fjärde boken i Ann Brashares serie om de fyra kompisarna Carmen, Tibby, Lena och Bridget. Jag har läst de tidigare tre böckerna och tyckte att de var helt okej så nu ville jag också läsa den senaste (och vad jag gissar antagligen den sista) boken i serien. Även den här sommaren kommer "systrarna" att vara ifrån varandra under sommaren och de skickar de Flygande Jeansen mellan varandra. Bridget är i Turkiet för att delta vid en arkeologisk utgrävning, Lena går en sommarkurs i kroki, Carmen åker på teaterfestival och Tibby är kvar på skolan och skriver filmmanus och jobbar i videobutik. Och naturligtvis händer det en del saker i deras liv, både när de har jeansen och inte.

Det går väldigt lätt att läsa den här ungdomsromanen, trots att den är ganska tjock, ca 500 sidor. Men man kan inte undgå att bli intresserad av hur det ska gå för flickorna med kärleken och annat i livet. Kapitlen är lagomt långa, vilket jag gillar. Det underlättar i läsningen. Men som vanligt så blir jag inte lika engagerad i alla flickornas liv. Jag har fortfarande väldigt svårt för karaktären Bridget, som jag tycker beter sig på ett väldigt otrevligt sätt, medan jag har väldigt lätt för att engagera mig i Lenas och Tibbys liv.

En sak som jag dock irriterar mig på är att huvudpersonerna har alldeles för många smeknamn. Carmen kallas t ex för Carma, Carmabelle, Nena och Meena och även de övriga har flera smeknamn. Det är inte på något sätt svårt att hålla reda på vem som är vem, men det gör ändå att det känns lite konstlat, som att författaren väldigt gärna vill få fram hur nära vänner flickorna verkligen är och det känns helt onödigt.

Sedan så är väl handlingen i den här (och de övriga tre) romanen inte särskilt trovärdig, men som ungdomsroman betraktat så tycker jag ändå att den här helt okej. Jag kan förstå att det finns många tjejer ute i världen som älskar dessa böcker. Jag är dock glad att författaren (troligen) avslutar serien här, för att fortsätta att skriva om dessa personer och deras jeans skulle bara bli uttjatat och långtråkigt.

Inga kommentarer: