lördag, januari 12, 2008

Som jag vill vara


Jag har nu läst ännu en ungdomsroman, Som jag vill vara av Katarina von Bredow. Den handlar om Jessica, som blir ihop med killen hon är kär i. Hon förlorar oskulden och blir med barn. Alla förutsätter att hon ska göra abort, men Jessica är inte lika säker.

Jag har tidigare läst andra ungdomsromaner av Katarina von Bredow, t ex Syskonkärlek, Kattskorpor, Som om ingenting och Expert på att rodna och de har alla varit väldigt bra. Hon tar upp viktiga saker som rör ungdomar och också ämnen som är ganska känsliga. Den här romanen var också väldigt bra och tar upp ett viktigt ämne, tonårsgraviditeter och abort.

Den här romanen är väldigt engagerande. Själv blir jag väldigt upprörd över att Jessicas mamma, som är vegan, kan vara så kall och mer eller mindre tvinga dottern att göra abort. Pojkvännen Albins reaktion är förståelig, men inte hans föräldrars. Romanen innehåller mycket som är värt att diskutera och tänka på när det gäller abortfrågan. Därför skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda den här romanen i min undervisning på något sätt.

Men boken är inte bara intressant och engagerande; den är också informativ. Man får veta hur det går till när man träffar barnmorskan och kurator, hur ultraljud går till o s v. Att man inte får adoptera bort sitt barn förrän det är 6 månader var något jag inte kände till och fick lära mig av den här romanen. Jag tror att en tanke med att skriva romanen var att informera, men handlingen är ändå så bra att informationen känns väldigt indirekt.

Det jag skulle kunna invända mot är att slutet är lite väl lyckligt. Jag tror inte alltid att det slutar så bra för femtonåringar som väljer att föda sitt barn och det kunde ha varit värt att få fram. Men samtidigt så tror jag inte heller att de unga kvinnor som läser den här romanen är så dumma att de inte förstår att detta är fiction. Så trots det lyckliga slutet är detta en bra och läsvärd ungdomsroman.

Inga kommentarer: