onsdag, januari 23, 2008

The Kite Runner

The Kite Runner (Flyga drake) är Khaled Hosseinis debutroman och kommer därför före A thousand splendid suns som jag läste för ett tag sedan. Den här romanen handlar om Amir och Hassan som växer upp tillsammans i Afghanistan. Amir är son till en väl ansedd man och Hassan tillhör tjänstefolket. Amir flyttar som ung vuxen till USA, men återkommer till Afghanistan många år senare. Det är en roman om vänskap, lojalitet, kärlek och svek.

Detta är en väldigt välskriven roman som det är lätt att tycka om. Hassan är en karaktär som det är väldigt lätt att tycka om, precis som Sohrab. Man kan inte heller undgå att tycka om huvudpersonen Amir, trots att han har en del osympatiska drag. Miljöerna, åtminstone miljön i Afghanistan, är väldigt väl beskriven och man kan lätt föreställa sig hur det ser ut.

Det är också intressant att få följa Afghanistans utveckling från ett välmående land till ett land i ruiner efter ett antal krig. Det är en verkligt tragisk historia och är kanske till och med den viktigaste berättelsen i den här romanen. Det var i alla fall det som grep mig mest. Skildringarna av vad talibanernas handlingar, som steningen av ett ungt par, är väldigt realistiska och otäcka.

Början av romanen är rätt bra, om än kanske lite seg ibland. Det är intressant att läsa om Amirs och Hassans barndom och om Amirs flykt från landet. Men mitten av romanen- Amirs tid i USA- känns mest som en transportsträcka fram till den verkliga handlingen och romanen blir inte riktigt bra förrän då.

En sak som jag inte riktigt vet om jag gillar eller inte är att allting upprepas i romanen. Det är svårt att ge exempel på detta utan att avslöja för mycket om handlingen, men exempelvis så återkommer ett ärr på överläppen, våldtäkt, likartade möten, pengar under en madrass m m. Det gör förstås att berättelsen känns lite väl fantastisk och därmed inte riktigt lika trovärdig. Jag antar dock att författaren har ett syfte med detta, men jag lyckas inte riktigt räkna ut vilket detta syfte är.

Jag tror att jag hade tyckt mer om den här romanen om jag inte hade läst A thousand splendid suns först. För jag tycker att den är ännu bättre och dessutom så var Afghanistans historia inte lika ny och okänd för mig tack vare att jag hade läst det redan innan. Hade jag läst romanerna i omvänd ordning kanske The Kite Runner ha känts mer nyskapande och intressant tack vare att jag inte kände till så mycket om landet. Men det är ändå en väldigt bra romane. The Kite Runner har nyligen filmatiserats och jag kommer med alla sannolikhet att se filmen.

Inga kommentarer: