tisdag, juli 28, 2009

Tillsammans- andra boken

Tillsammans-andra boken av Denise Rudberg är naturligtvis uppföljaren till Tillsammans. Eftersom jag gillade Tillsammans ville jag även gärna läsa den andra boken om Alexander, Jakob och Theresa så efter att ha läst om den första boken för att fräscha upp minnet läste jag också den andra.

I den här boken återförenas de tre vännerna på sommarlovet efter att Alexander har bott i Skåne under hela året. Jakob och Theresa har dock umgåtts en hel del under året som gått. Theresas känslor blir förvirrade när Alexander oväntat dyker upp igen. Alexander känner sig inte trygg i familjens stora villa, trots att pappan sitter i fängelse. Han får dessutom veta något chockerande av sin mamma. Jakob mår dåligt över sina föräldrars ständiga gräl om pengar.

Precis som den första boken så är den här väldigt lättläst och går fort att läsa (att jag läste ut båda böckerna på en natt när jag jobbade är ett bevis på det). Handlingen gör också att man gärna vill läsa vidare. På omslaget finns ett omdöme från bokora.se som lyder Skön avkoppling, en sträckläsare och det håller jag med om. Det finns alldeles säkert ungdomsböcker som är bättre skrivna än den här, men jag tror att den här boken tilltalar ungdomar väldigt mycket. Dock tycker jag att Denise Rudberg kan hoppa över "spänningsinslaget" i böckerna, eftersom det ändå inte blir särskitl spännande. Det är ändå uppenbart att detta är en kärleksroman för ungdomar.

Jag tycker också att Denise Rudberg i fortsättningen ska hålla sig till att skriva ungdomsromaner. De vuxenromaner jag har läst av henne, Jenny S och Matilde, har inte varit speciellt bra (särskilt inte den senare), men Tillsammans- serien är underhållande att läsa. Det har även kommit ut en tredje bok i serien och jag kommer självklart att läsa den också (fast just nu är det kö till den på biblioteket, vilket väl talar för att jag har rätt i mitt antagande att ungdomar vill läsa den).

Inga kommentarer: