lördag, juli 18, 2009

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Nu har jag läst Harry Potter and the Half-Blood Prince för tredje gången. Anledningen till att jag valde att läsa om den just nu är förstås för att ha den i färskt minne när jag skulle se filmen. Eftersom jag redan har skrivit om den här boken i bloggen så kan man läsa om handlingen och mina åsikter om den här.

Jag tycker fortfarande att den här boken är en av de bästa i serien för att den har en bra balans mellan spänning, humor och romantik. Dock tyckte jag inte att man lyckades lika bra med det i filmen. Speciellt saknar jag den spännande slutstriden, som inte finns med i filmen. Jag var inte heller glad över att regissoren lagt till scener som inte alls finns med i boken. Dock tycker jag att han lyckats betydligt bättre med att få med det väsentliga i den här filmen än i den förra. Men jag tycker att man borde ha lagt mer vikt vid halvblodsprinsens identietet. I boken är det nämligen en ganska viktig grej och eftersom den även är titeln på filmen så känns det som att det borde ha varit viktigare. Men det var i alla fall två och en halv timmes underhållning att se filmen, även om den inte var den bästa i serien.

Inga kommentarer: