söndag, juli 12, 2009

Nio dagar i Maddes liv

Nio dagar i Maddes liv av Maria Küchen är en mycket kort och lättläst bok, som inte tog mer än någon timme att läsa. Den är också utgiven på ett förlag som ger ut lättlästa böcker. Anledningen till att jag lånade den på biblioteket var att jag ville ha något lätt att läsa när jag jobbade natt. Dock tyckte jag kanske att den var lite väl lättläst, men det är ändå bra att ha läst den så att jag t ex kan rekommendera den till elever som vill/behöver ha lättlästa böcker.

Boken handlar om Madde som jobbar på parkförvaltningen. Hon har haft ett förhållande med en man som inte var snäll mot henne och när hon en dag får se byggjobbaren Jakob i parken blir hon blixtförälskad. Tyvärr visar det sig att han har flickvän, men Jakob hjälper i alla fall Madde att komma över det som hänt i det förra förhållandet.

Jag är mycket imponerad av att Maria Küchen lyckades skriva en komplicerad historia om kärlek, vänskap, sexuellt utnyttjande och hämnd på ett så enkelt sätt. Hon lyckas också skapa riktiga karaktärer i denna korta roman. Speciellt Madde känns som en riktig människa; man känner igen både sig själv och andra i henne. Hon utvecklas också en del under romanens korta handling.

Jag har tidigare inte läst lättlästa böcker (jag har ju aldrig haft något behov av det), men jag får ändå för mig att det är något unikt med att skriva en lättläst bok som innehåller så mycket mellan raderna. Detta är en roman som jag absolut kan tänka mig att använda i undervisning, just för att den erbjuder en hel den att tänka på och diskutera.

Inga kommentarer: