torsdag, juli 30, 2009

Att kyssas genom ett hissgaller

Att kyssas genom ett hissgaller av Maria Gustavsdotter är tydligen den tredje fristående delen om Annelie, som är frånskild och ensamstående mamma med tonårsbarnen Alva och Anton. När hon är på väg hem till en väninna på balkonginvigningsfest fastnar hon i hissen och Sören som kallas dit för att hjälpa henne ut är den läckraste karl hon någonsin sett, i alla fall sedan hon träffade sin ex-man Bertil. Deras vägar korsas ytterligare ett antal gånger och Annelies liv förändras snart.

Jag brukar vanligen läsa alla delar i en serie i rätt ordning, även om det egentligen inte är en serie utan fristående delar. Men jag gillade titeln på den här romanen och eftersom jag inte hittade de första två på biblioteket chansade jag på att det skulle funka även utan att ha läst de första. Det gick alldeles utmärkt eftersom den inte refererade särskilt mycket till tidigare händelser.

Det jag gillade med den här romanen var den vardagliga känslan i den. Den kändes helt enkelt realistisk. Det hände egentligen inte särskilt mycket och det är kanske det som gör att den känns som att man får ta del av en verklig människas liv.

Vad jag inte gillade med den här romanen var alla stavfel. Visserligen inte några stavfel som gjorde att det var svårt att förstå och det är ständigt samma typ av stavfel, d v s stavfel där det saknas en bokstav på slutet, förmodligen för att författaren varit lite för flink i fingrarna på tangenbordet, t ex skull istället för skulle och framför istället för framföra. Jag tycker att dessa stavfel är mycket störande, speciellt då de är så ofta förekommande.

Handlingen är enkel och den är rätt förutsägbar, men den är lätt att läsa och man vill gärna läsa vidare för att få veta hur det ska gå för Annelie med kärleken, med barnen och med den besvärliga kunden på jobbet. Den här romanen gav en stunds avkoppling utan att vara något litterärt mästerverk.

Inga kommentarer: