fredag, juli 06, 2007

Matilde

Jag gjode ett litet avbrott i Harry Potter-läsandet för att läsa chic lit- romanen Matilde av Denise Rudberg. Det brukar vara lagom läsning och ge en stunds underhållning när man känner sig lite lat och slö. Det gjorde dock inte den här.

Den handlar, inte helt oväntat, om Matilde. Hon är i fyrtioårsåldern, frånskild tvåbarnsmamma och bor på Södermalm. Hon har författarambitioner och har därför sagt upp sig från sitt jobb för att skriva en roman. Men det är inte så lätt som hon tror och det var ett misstag att inleda ett förhållande med läraren på skrivkursen. Som tur är har hon bästa vännen Tomas som kan stödja henne.

Många karaktärer känner man igen från Jenny S av samma författare. T ex så är Matilde exfru till den manliga huvudrollen i den romanen och även hans bror och homosexuella partner finns med i denna. Jenny S tyckte jag var lagom underhållning för en lat dag (för längre än en dag tar det inte att läsa hennes romaner), men den här var rent ut sagt usel.

Jag redogjorde för handlingen ovan, men sanningen att säga så handlar den egentligen inte om något alls. Det är bara en massa beskrivningar av hur rika människor har det. Men det känns inte särskilt trovärdigt, utan snarare skildrar hon deras liv så som "fattiga" människor tror att de rika lever. Romanen är full med beskrivningar av vilka märkeskläder var och en har, vilket för mig är totalt ointressant. Och lika ointressant är det för mig vilka inneklubbar huvudpersonerna går på och vilka kändisar de möter där.

Sedan så är slutet också fel, och med det menar jag att man inte kan skriva en roman i den här genren och sedan bryta mot mönstret. Missförstå mig inte, jag anser naturligtvis att man visst kan bryta mot mönster i en specifik genre, men inte på det vis som hon gör (följer mönstret till punkt och pricka, utom på en väsentlig punkt). Författaren tror säkert själv att hon är nyskapande, men för mig skapar hon mest irritation. Hon uppfyller inte mina förväntningar, som dessutom var mycket lågt ställda redan från början.

Sammanfattningsvis kan man säga att storyn var usel, språket platt och tråkigt och hela romanen var allmänt ointressant. Jag får inte precis lust att läsa fler romaner av Denise Rudberg efter att ha läst den här.

1 kommentar:

Malin D sa...

Vet att detta är en sen kommentar men jag håller verkligen med. Vilken fruktansvärd bok. Läste först Nymåne av Diane Abu Jaber och direkt efteråt denna och jag känner mig mest arg hela tiden när jag tvångsmässigt lyussnar vidare för att jag inte har något annat att lyssna på i bilen. Skall titta vidare på den här bloggen eftersom vi i detta fall råkar ha exakt samma smak. Tacka vet jag Jane Austen.