tisdag, juli 31, 2007

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Den sjätte boken i Harry Potter- serien heter Harry Potter and the Half-Blood Prince och när jag började läsa den upptäckte jag att jag faktiskt inte kom ihåg särskilt mycket av den, förutom vad som hände på slutet. Det beror antagligen på att jag bara läst den en enda gång. De andra böckerna har jag läst ett par gånger, några av dem också på svenska, men inte den här.

Harry Potter kommer tillbaka till Hogwarts för sitt sjätte år. Snape har fått det jobb han så länge har velat ha, lärare i Defense Against the Dark Arts, men gör verkligen Dumbledore rätt som litar på honom? Draco Malfoy syns knappt till, vilket gör Harry misstänksam, speciellt eftersom han är säker på att Draco blivit en Death Eater, d v s anhängare till Voldemort. I Potions får Harry tag på en gammal bok som någon klottrat egna instruktioner och trollformler i, en bok som har tillhört någon som kallar sig the Half-Blood Prince. Förutom de vanliga lektionerna får Harry också privatlektioner av Dumbledore, vilket leder till spännande äventyr. Och än mer spännande blir det när de återvänder och finner att skolan invaderats av Death Eaters...

Jag tror att detta är den bästa av Harry Potter-böckerna hittills. Jag gillar att man får veta lite mer om Voldemorts förflutna och vill hela tiden läsa mer om det. Man undrar också vem the Half-Blood Prince är och självklart undrar man ju också vad för jäkelskap som Draco Malfoy sysslar med. Dessutom undrar man om Dumbledore, och jag själv, har gjort rätt i att lita på Snape, för nog verkar det som om han har återvänt till den mörka sidan. Detta gör att boken blir spännande trots att det inte egentligen är så mycket action. Lite romantik gör också att boken blir ytterligare lite mer intressant.

Jag minns att jag när jag hade läst ut den här boken förra gången knappt kunde tåla mig tills nästa bok skulle komma, vilket då var ca ett och ett halvt år bort. Den här gången hade jag dock sjunde boken liggandes vid sidan av, så att jag bara kunde fortsätta att läsa och få svar på de frågor som förblev obesvarade i denna.

Jag ser också verkligen fram emot filmen som bygger på den här boken, men med tanke på att den inte kommer att börja spelas in förrän i september så lär jag väl få vänta ett tag på den.

Inga kommentarer: