söndag, juli 16, 2006

Perelandra

Den andra delen i C.S Lewis trilogi heter Perelandra och den kom ut första gången 1943. Också i denna bok är det Ransom som är huvudperson, men nu är det inte till Mars han reser utan till Venus. Han är ditsänd på ett viktigt uppdrag- att rädda planeten från en man som kommer med ofattbar ondska. Huvudtemat i romanen är alltså kampen mellan det onda och det goda. Den kan också ses som en fortsättning på den diskussion om människans natur som han startade i Utflykt från tyst planet.

Dock tyckte jag betydligt bättre om den här boken än om Utflykt från tyst planet, även om jag ibland hade svårt att hålla intresset vid liv. Fortfarande tycker jag att handlingen och miljö- och karaktärsbeskrivningarna är barnsliga och alltför fantasifulla, men temat och diskussionen var intressantare i denna. Handlingen är förresten inte direkt ny. Boken handlar om hur ormen/djävlen (här i form av Weston som fanns med även i förra boken) försöker locka Eva (här i form av Gröna Damen) att göra något som är förbjudet (i Bibeln äta en frukt; här övernatta på Fasta Landet).

Dock håller jag inte med Lewis om särskilt mycket. Tvärtom irriterar jag mig på det mesta han konstaterar om människans natur. Till exempel ogillar jag att han gör en sådan tydlig åtskillnad mellan människor och djur och poängterar att människan härskar över djuren. Eller snarare förnuftsvarelser såsom människan, eftersom vissa karaktärer i båda böckerna ser ut som djur utan att vara djur.

En annan sak som jag också reagerade väldigt starkt på var hur Ransom förespråkade lydnad. Människorna på Venus är av Maleldil (Jesus) förbjudna att övernatta på Fasta Landet och ingen av dem har någonsin ifrågasatt detta och frågat sig varför, trots att det inte finns något uppenbart skäl till förbudet. Weston/djävulen försöker dock så tvivel och trots i Damen och Ransom inser då att förbudet finns till enbart för att Maleldil ska kolla hur lydiga människorna är. Ransom menar vidare att kunskap och upplysning är av ondo, eftersom det kan leda till att människorna ifrågasätter och därmed inte längre är lika lydiga.

Detta stämmer mycket väl in på min syn på religonen, både idag och historiskt. Men som den ateist jag är håller jag naturligtvis inte med. Jag tycker att det är jättebra med kunskap och att människor tänker och funderar. Men risken finns naturligtvis att de, i likhet med mig, upptäcker att religionen bara är sagor...

Ytterligare en sak som jag irriterat mig på i båda böckerna, men främst i denna är hans syn på kvinnor. I Utflykt från tyst planet lyste kvinnorna med sin frånvaro. Men i Perelandra finns en kvinna med. Det poängteras dock att hon är svagare och inte lika klok som mannen. Dessutom inser Ransom "genusets verkliga innebörd": Genuset är en verklighet, och en mer grundläggande verklighet än könet. Könet är i själva verket bara en anpassning till organiskt liv av ett grundläggande motsatsförhållande som delar upp allt skapat. Kvinnokönet är helt enkelt något som har feminint genus. Det finns många andra, och maskulinum och femininum möter oss på ett plan där manligt och kvinnligt helt enkelt skulle vara meningslöst. Maskulinum är inte försvagad manlighet, inte heller är femininum försvagad kvinnlighet. Tvärtom är de organiska varelsernas manlighet och kvinnlighet ganska svaga och suddiga återspeglingar av det maskulina och feminina. Deras reproduktiva funktioner, deras olikhet i styrka och storlek uttrycker delvis men förvirrar och förvränger också delvis det motsatta förhållandet.

Att det skulle finnas någon grundläggande åtskillnad mellan män och kvinnor håller jag absolut inte med om. Men jag kan också förstå att Lewis har den uppfattningen eftersom han levde i en tid när när det var en vanlig uppfattning. han umgicks ju också mycket med J.R.R Tolkien och hans ganska taskiga kvinnosyn har säkert påverkat även C.S Lewis.

Intressant är dock att det finns många hänvisningar till myter i Perelandra. Det kan ses som en motsats till religionen, men om man känner till att Tolkien ansåg att alla myter egentligen handlade om Gud kan man lätt anta att denna åsikt även färgat av sig på Lewis. Det kan man ganska tydligt se i denna roman.

Om man vill tänka, reflektera och kanske diskutera är detta en bra roman. Om man bara vill ha en stunds underhållning rekommenderar jag att man väljer något annat.

Inga kommentarer: