måndag, april 21, 2008

Wilderness Tips

Wilderness Tips är en novellsamling av Margaret Atwood. Det är tio noveller i samlingen, med ganska varierande handling. Den bästa novellen tyckte jag var "True Trash", som handlar om en tonårspojke på läger, som tillsammans med sina kompisar spionerar på kvinnorna som serverar maten. Det var en väldigt trevlig stämning i novellen och även om jag hade förutsett slutet så tyckte jag om det.

Jag gillade också "Hairball", som handlar om en kvinna som har ett förhållande med en gift man. Den gillade jag för att den var lite överraskande äcklig. En annan novell som jag gillade var "The Age of Lead", eftersom jag gillade cirkelresonemanget i den.

De övriga novellerna var också väldigt bra och i alla kunde man känna igen Margaret Atwoods sätt och stil. Novellen "Uncles", som handlar om en framgångsrik journalist, påminner lite grann om Cat's Eye. Inte för att handlingen är lika, utan för att de båda handlar om kvinnor som är framgångsrika på sitt område. Och på något vis, kanske för att farbröder spelar en stor roll för en ung flicka som förlorat sin far i Vietnamkriget, påminde den mig också om In Country av Bobbie Ann Mason, som jag också tyckte om.

Alla novellerna i den här samlingen var bra, även om jag gillade vissa mer. Jag har tidigare läst några romaner av Margaret Atwood, t ex den tidigare nämnda Cat's Eye, Tjänstekvinnan, Penelopiaden och Oryx och Crake. Dessa tre romaner är ganska olika, fast har ändå en stil som är Margareet Atwoods egen. Hon har varit verksam som författare rätt länge och har varit ganska produktiv. Jag gillar hennes sätt att skriva och kommer alldeles säkert att läsa mer av henne.

Inga kommentarer: