söndag, maj 13, 2007

Cat's eye

Jag har läst Cat's eye av Margaret Atwood inför en uppgift i skolan. Den handlar om Elaine, som kommer tillbaka till Toronto, där hon växte upp. Återkomsten till staden innebär att hon börjar tänka tillbaka på sin barndom och främst då på Cordelia, som var både vän och mobbare. Resan tillbaka till Toronto blir också en resa för att göra upp med det förflutna.

Jag har tidigare läst andra romaner av Margaret Atwood, t ex Oryx och Crake och Tjänstekvinnan och dem gillade jag väldigt mycket. Den här tycker jag inte var i klass med de andra jag läst. Den var visserligen intressant och mycket välskriven, men jag tycker att tempot är för lågt. Bitvis händer det inte särskilt mycket, ens i hennes tankar.

Det känns också ibland svårt att engagera sig i Elaines tankar, kanske beroende på att hon verkar vara en ganska osympatisk person. Samtidigt är det svårt att inte bli intresserad av hennes förflutna. Romanen tar också upp flera viktiga teman, inte minst mobbing, vilket gör att den också är tankvärd. Det är dock knappast någon roman som jag kommer att använda mig av i undervisningen, annat än möjligen i korta utdrag, just för att den är lång och ganska händelselös. Men jag gillar fortfarande Atwoods sätt att skriva så det är mycket sannolikt att jag kommer att läsa fler romaner av henne.

Inga kommentarer: