tisdag, december 04, 2007

For better, for worse

For better, for worse av Carole Matthews är ännu en lättsam chic-lit som jag valde att läsa för att får något mer lättsamt än den roman jag läste innan. Den handlar om Josie Flynn som är nyskild och som åker till New York för att gå på sin kusins bröllop. På flyget dit träffar hon Matt Jarvis, men de tappar bort varandra. Han gör allt för att försöka hitta henne, medan hon försöker få sin kusin att avstå från att gifta sig. När en ex-make, en gammal flamma, ett uselt pojkband och en bestämd anka blandar sig i leken kan det inte bli annat än problem.

Jag letade som sagt efter en lättsam roman och det fick jag. Den var precis lagom lättläst och lättsmält. Jag brukar sällan skratta åt sådana här romaner, även om det ofta står på omslagen att de är hysteriskt roliga, men åt den här skrattade jag faktiskt högt ett par gånger.

Handlingen var förstås enkel och mycket förutsägbar, men det var precis det jag letade efter när jag valde den här romanen. Jag tycker dock att det var lite tråkigt att huvudpersonerna bara träffades alldeles i början och i slutet av romanen. Jag hade gärna haft lite mer romantik under romanens gång också. Det går inte att undgå att jämföra den här typen av litteratur med Marian Keyes och det finns likheter med Keyes, men denna roman når inte riktigt upp till hennes standard. Men det var ändå en helt okej roman i den här genren.

Inga kommentarer: