fredag, december 14, 2007

A thousand splendid suns

A thousand splendid suns av Khaled Hosseini handlar om Mariam som är oäkting och lever ensam med sin mamma. Som femtonåring blir hon bortgift med en mycket äldre man som bor i Kabul. Många år senare kommer också den unga flickan Laila för att bo hos dem och Mariam ser mycket av sig själv i den unga flickan. De båda kvinnorna blir med tiden mycket goda vänner.

Förutom att den här romanen tar upp teman som vänskap och kärlek berättar den också om trettio år av Afghanistans historia. Jag visste inte mycket om Afghanistan innan jag läste den här romanen, bortsett från att det varit mycket krig där, men nu vet jag betydligt mer. Jag tyckte därför att det var väldigt intressant och lärorikt att läsa den här romanen. Man får förutom kunskap om landets historia och politik också lära sig mer om landets kultur och om hur människorna där lever.

Men den var inte intressant bara för att den var lärorik utan handlingen var också väldigt bra. Man får verkligen insikt i hur det är att leva som kvinna i ett mansdominerat land. Man får också förståelse för hur extrema åsikter och idéer kan uppstå. T ex hade jag ingen aning om att muslimska kvinnor inte började bära slöja förrän på 60-talet. På grund av att kvinnorna började utbilda sig och fick bra jobb kände männen att de började tappa kontrollen över kvinnorna och var tvungna att hitta på något sätt att förtrycka kvinnorna. Den här romanen visar på många sätt som männen utövar sin makt över kvinnorna på.

Den här romanen var också väldigt välskriven och jag gillade språket i den. Karaktärerna var väl beskrivna och jag kände engagemang och intresse för vad som händer dem. Möjligtvis kan jag tycka att de var lite för lite nyanserade, så att de som var goda var bara goda och de som var onda var bara onda. T ex hade jag gärna sett att den misshandlande äldre maken också hade haft några goda sidor, för det hade kanske känts lite mer trovärdigt. Men jag tycker ändå att det här var en helt underbar roman. Jag kommer absolut att även läsa författarens tidigare roman The Kite Runner (eller Flyga drake på svenska).

Inga kommentarer: