söndag, december 23, 2007

Blood ties

Blood ties av Sam Hayes har flera parallella handlingar. 1992 lämnar Cheryl sin nyfödda dotter i bilen för att snabbt springa in på affären och när hon kommer tillbaka är dottern försvunnen. Ungefär samtidigt föder en ung kvinna ett barn och rymmer hemifrån för att föräldrarna vill adoptera bort barnet. Tretton år senare upptäcker Robert att hans nyblivna fru döljer något om sin trettonåriga dotter Ruby för honom. Hon vill inte längre att dottern ska gå i den prestigefyllda skola hon kommit in på när det är dags att skicka in papperna och hon vägrar att låta dottern få ett pass för att åka på klassresa. Han bestämmer sig för att försöka ta reda på vad det är hon försöker dölja.

Den här romanen var enkelt skriven och berättelsen är tillräckligt intressant för att man genast ska fastna. Huvudhistorien är den om Robert, Erin och Ruby och man vill läsa vidare för att få reda på vad det är Erin försöker dölja, även om man redan från början anar vad det kan vara, med tanke på vad romanen handlar om. Men handlingen är inte så enkel som den kanske kan verka utan har ett högt tempo och det förekommer en del twister.

Karaktärerna är tillräckligt intressanta och man kan känna med och för dem allihop. Dock hade jag lite svårt att känna för Cheryl, som lämnat sitt barn i en olåst bil utanför en affär eftersom jag har väldigt svårt att förstå hur man kan göra något så korkat. Jag kan inte annat än tycka att hon får skylla sig själv.

Den här romanen var spännande och intressant nog att få mig att vilja fortsätta att läsa och jag läste ut den ganska fort. Men det kändes på något vis som att författaren valt just detta ämne för att skriva en roman som folk skulle vilja köpa eftersom folk är sensationslystna och intresserade av andras olycka. Det är ett fungerande koncept, naturligtvis, men jag gillar det inte riktigt. Men på det stora hela var detta en läsvärd roman. Detta är Sam Hayes första roman och jag kan mycket väl tänka mig att läsa något annat av henne senare.

Inga kommentarer: