söndag, december 30, 2007

Det finns ett hål i verkligheten

Marie Hermanson heter författaren till Det finns ett hål i verkligheten. Det är en novellsamling med nio noveller av olika längd. Jag har tidigare läst Mannen under trappan och Hembiträdet av samma författare och jag gillade dem så därför ville jag läsa mer av henne. Denna novellsamling är hennes debutbok och är skriven 1984. Alla dessa nio noveller har ett sagotema. Vissa utspelar sig i något som liknar den vanliga världen medan andra utspelar sig i ett rent sagolandskap.

Jag gillar Marie Hermanson sätt att skriva och jag beundrar hennes fantasifullhet. Den har jag sett prov på även i de två romaner av henne som jag läst, men den gör sig allra bäst i novellform tycker jag. Den novell som jag gillade bäst har fått ge boken dess titel, Det finns ett hål i verkligheten. Den handlar om en flicka som tar lektioner hos den märkliga och ganska oförskämda fröken Columbi. Och det hon får lära sig är inte sånt man får lära sig i skolan.

Jag gillade också Najadernas skatt, som handlar om Nina som får se najaderna som det sjungs om i Bellmans visa Fjäril'n vingad och hämta tillbaka en skatt som de stulit från en pojke hon träffar. Han har hunnit fylla tolv år och kan därför inte längre se najaderna.

Dessa två noveller tror jag att jag uppskattar för att de hade stark anknytning till den verkliga världen, fast med ett inslag av fantasi. Jag tyckte också att det var kul att tolka och analysera dessa noveller. En mer fantasifull och otrolig berättelse som jag också gillade var Lillebror Konrad, som handlade om en nyfödd bebis som inte bara kan prata utan också har stora kunskaper om så vitt skilda områden som tigerjakt i Bengalen till att avgöra vilken häst som kommer att vinna i ett lopp. Eftersom jag många gånger undrart vad som rör sig i hjärnan på ett spädbarn är det fantasieggande att tänka sig att de sitter inne på massor med kunskap som sedan försvinner innan de lär sig prata.

Det är alltid svårt att skriva vad man tycker om en novellsamling, eftersom vissa berättelser kan vara bra medan andra är rent av dåliga. Men som helhet tyckte jag att den här novellsamling var rätt bra. Dock är den kanske lite ojämn, eftersom några av novellerna redan har fallit i glömska för att de inte gjort något större intryck på mig.

Inga kommentarer: