onsdag, oktober 31, 2007

Hembiträdet

Då jag var tvungen att köpa en bok på flygplatsen på väg till England föll valet på Marie Hermansons Hembiträdet, eftersom jag nyligen läst hennes roman Mannen under trappan och gillade den. Den här romanen handlar om Yvonne, som är en framgångsrik organisationskonsult Hon känner att hennes liv är tråkigt och för att pigga upp sig själv börjar hon vandra omkring i ett villaområde och iaktta människorna där och fantisera om deras liv. Speciellt ett hus väcker hennes intresse och när de söker ett hembiträde söker hon jobbet och får det. Men hon märker snart att det är något som inte står rätt till och hon invigs i sin arbetsgivares mörka hemligheter och snart börjar också hennes efter liv förändras.

Enligt beskrivningen låter detta nästan som en deckare och det är det kanske nästan också. Fast inte riktigt. Det är svårt att kategorisera den här romanen och sätta den i en genre. Den är helt enkelt udda. Den innehåller lite spänning, lite mystik, lite sex och kärlek samt lite humor.

I början är den här romanen riktigt bra. Sedan blir den en aning långrandig, för att sedan ta sig igen på slutet. Men jag känner aldrig att jag riktigt får grepp om karaktärerna i den här romanen. De känns ganska intetsägande och jag känner egentligen inte för någon av dem. Men Marie Hermanson skriver i alla fall bra och bitvis är också romanen bra, även om den skulle ha kunnat vara bättre. Så på det stora hela så var det en avkopplande läsning, men är knappast en läsupplevelse som jag kommer att minnas länge.

Inga kommentarer: