onsdag, oktober 03, 2007

Morgonpasset

Morgonpasset av Sophie King handlar om en vecka i sju olika familjers liv. De bor i samma bostadsområde, men alla känner inte varandra. Deras vägar kommer dock att korsas. Hemmafrun Harriet undrar hur det ska bli med äktenskapet efter att mannen varit otrogen. Hennes väninna Pippa väntar oroligt på besked från läkaren angående en knöl i bröstet. Evie har fullt upp med karriären, att vara styvmamma och att leta efter sin man som verkar ha försvunnit. Nick är änkling och försöker förstå sin tonårsdotter samtidigt som han känner skuld över hustruns död. Den franska au pair-flickan Martine trivs inte i sin familj och planerar att rymma med en gift man. Kitty är lärare och singel, men behöver få tag på en man inom en vecka. Betty försöker hålla koll på trafiken runt skolan som hon bor i närheten av.

Detta var en lättläst och lättsam roman, fast ibland kände jag mig riktigt stressad av huvudpersonernas vardagsliv, speciellt deras morgonrutiner: Telefonen! Herregudärdetnånsomkanhämtatelefonen? Vem har tagit den? Varför lägger ni inte tillbaka eländet när ni har pratat klart? Typiskt. Nu har det slutat ringa. Det är ert fel. Hör ni vad jag säger eller skriker jag bara åt mig själv? Herregudharniinteensgåttuppän?

Jag tycker att den bitvis var rätt roligt skriven, men på det stora hela så var den ganska enkelt skriven. För mig var det lättare att intressera mig för vissa personer än andra. Den ensamstående pappan Nick intresserade mig, liksom läraren Kitty. Harriets historia blev jag också intresserad av, medan au pair-flickan Martine bara irriterade mig. Pippas problem med den eventuella bröstcancern lämnade mig oberörd.

Jag har aldrig läst något av den här författaren förut; har faktiskt aldrig ens hört talas om henne. Det är möjligt att jag kommer att läsa fler romaner av henne ifall jag råkar stöta på någon på biblioteket eller så, för jag tycker faktiskt att hon lyckades skriva på ett roande sätt. Men så bra att jag kommer att söka upp fler romaner av henne är hon inte.

Inga kommentarer: