söndag, november 04, 2007

The matchbreaker

The matchbreaker av Chris Manby handlar om Lindsey, vars far ska gifta sig med en kvinna som Lindsey inte gillar. Lindsey erbjuder sig att anordna möhippan som ett sätt att försöka bli av med Karen, pappans fästmö, och det hela slutar med ett mordförsök och en bruten förlovning. Men när Lindsey ser hur förtvivlad hennes pappa blir bestämmer hon sig för att försöka övertala Karen att komma tillbaka. Det enda problemet är att hon redan har träffat en ny man och Lindseys uppdrag blir att försöka förföra Karens nya man för att hon ska gå tillbaka till pappan. Problemet är bara att hon blir kär i honom.

Av denna beskrivning av handlingen förstår man att detta är en ytlig och förutsägbar roman. Jag valde att läsa den för att få en stunds lättsam avkoppling, men den var nästan för ytlig, vilket gjorde att jag mest blev irriterad. Jag vet inte om jag är annorlunda än andra kvinnor (som ju är de tänkta läsarna), men jag är totlat ointresserad av att huvudpersonerna handlar på Harvey Nichols eller har Jimmy Choo-skor på fötterna. Det blir rätt tröttsamt att läsa om hur mycket pengar och vilka kläder karaktärerna har på sig.

Karaktärerna var väldigt stereotypa och Lindsey var en speciellt osympatisk person- bortskämd och snobbig. Den var förstås inte heller särskilt välskriven, eftersom den här typen av romaner sällan är det. Ändå brukar de vara avkopplande och roande att läsa, men den här var inte det. Jag har helt enkelt svårt att identifiera mig med och känna med en huvudperson som är så självisk och egocentrerad att hon nästan dödar en annan människa, även om hon sedan ångrar det.

Inga kommentarer: