torsdag, oktober 18, 2007

Riddarfalken från Malta

Riddarfalken från Malta av Dashiell Hammett borde jag egentligen ha läst på engelska, eftersom det var en skoluppgift. Men jag fick inte tag på den på engelska (och för att få tag på den på svenska var jag tvungen att rota ner i magasinet på biblioteket), så därför "fuskade" jag.

Huvudperson i romanen är privatdetektiven Sam Spade. Han är en känslokall kvinnokarl som är ganska cynisk. Han anlitas av en vacker kvinna för att skugga en man. Hans sätter sin partner Miles på detta och det leder till att han blir dödad. Spade själv blir misstänkt för detta. När han börjar nysta i saken rullas en helt ny historia upp.

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i hårdkokta deckare och den här är visserligen en av de första i sitt slag, men det gör den inte mycket bättre. Jag gillar inte heller hans sätt att bara skriva om människornas handlingar, aldrig om deras känslor. I mina ögon gör detta att romanen blir helt ointressant.

Beskrivningarna av miljön och hur personer ser ut är mycket grundliga, men jag saknar att få veta vad karaktärerna tänker och känner. Alla karaktärer blir därför också väldigt stereotypa, inte minst Sam Spade själv (även om det kanske var i den här romanen som den stereotypa privatetektiven skapades). Den enda någorlunda intressanta karaktären ur analyssynpunkt är Cairo, som enligt min tolkning är homosexuell.

Språket är vardagligt och meningarna är korta, vilket gör att den här romanen är väldigt lättläst. Men samtidigt bidrar detta till att göra den ganska tråkig. Jag tycker inte heller att själva historien om riddarfalken från Malta är vare sig spännande eller intressant.

1 kommentar:

Lindis sa...

Hej Vickan!

Hoppas allt är bra. Hittade ingen mail till dig så jag går via "comments". Träffade din mamma då jag skulle lämna ungarna på dagis och undrar hur det går i Leeds? Gillar du Horsforth?
Har läst om dina dagar i samhället och det verkar som att ni har det bra. Men är det kallt? Rullar cashen och saknar du jycken?
Jag gillade Horsforth, det enda var bara att det var skitläskigt att gå hem från pubarna själv i ett spöklikt Horsforth. Husen ser verkligen ut som kråkslott mitt i natten och gardinerna hänger för.OCh sen så var vi ju inneboende hos familjer, även om jag var ute en hel del och det blev sena kvällar så var jag tvungen att ta hänsyn till familjen hela tiden. Och sen så tyckte jag pengarna gick hela tiden. Har du köpt månadskort på buss eller? Jag köpte en 1dayticket, om jag skulle in till stan. Det var billigare än att köpa två lösa biljetter. Och maten var ingen höjdare. Men min familj körde GI. Så jag gick ner en hel del, men det kom tillbaka typ veckan efter jag kom hem. "Måste börja träna". Är skitfet trots att jag rör mig mer nu än då jag pluggade. kommer till våren att läsa två kurser på distans!. Sen så blir det nog jobb och studier. Har ett superbra schema och jag vill helst slippa CSN. Så det kan bli bra.
Hör av dig och berätta mer.

Vi ses
kram Linda