fredag, oktober 12, 2007

Alla mina systrar

Alla mina systrar av Judith Lennox handlar om de fyra systrarna Maclise. Romanen utspelar sig i början av 1900-talet och systrarna Maclise kommer från ett välbärgat hem. Deras framtidsdrömmar ser dock väldigt annorlunda ut. Den vackra Iris drömmer om ett bekvämt liv med en lämplig make. Eva drömmer om att studera konst i London, men det vill fadern inte veta av. Marianne drömmer om Den stora kärleken som ska vara hela livet. Det är bara den yngsta systern Clemency som inte har några särskilda drömmar; hennes lott verkar bli att stanna hemma och vårda deras sjukliga mor. Men när första världskriget bryter ut förändras mycket och verkligheten gör sig gällande. Systrarnas vägar skiljs och man får följa dem från den engelska industristaden till Londons bohemiska konstvärld, Frankrikes slagfält och sjukhus och Cylons teplantager.

Detta var en ganska händelserik roman som enligt en kommentar på baksidan ...har allt, kärlek, romantik, fattigdom och rikedom, sorg och dramatik. Trots detta hade jag lite svårt att komma in i den och engagera mig till fullo i huvudpersonernas liv. Bitvis var den bra och spännande, som det som händer Marianne i Ceylon, men andra delar var ganska tråkiga och förutsägbara, som Evas kärlekshistoria med den gifta konstnären.

Den här romanen var dock ganska välskriven utan att vara något litterärt mästerverk. Den var heller inte tillräckligt lättsam för att vara ren underhållning, men den var heller inte tillräckligt djupgående för att verkligen säga någonting. Jag tycker därför att den här romanen var ganska medelmåttig; den var varken bra eller dålig.

Inga kommentarer: