fredag, april 27, 2007

Saffranshjärtan

Saffranshjärtan av Jonas Bonnier handlar om Anki och Kelly, som föds på samma dag. De lever dock väldigt olika liv. Anki är dotter till en bensinmacksägare och hon är ensam och annorlunda. Kelly är det yngsta barnet i en stor och välbärgad bokförläggarfamilj. Hennes liv blir framgångsrikt med äktenskap, barn och karriär. Läsaren för följa Anki och Kelly, utan att de har med varandra att göra, under deras första fyrtio år i livet.

Den här romanen är mycket välskriven och det jag uppskattar mest med den är att författaren lyckas med att berätta saker utan att skriva vad som händer rakt ut. Man får liksom läsa mellan raderna. Jag gillar också att romanen är uppdelad i 1960-tal till 1990-tal. Varje "årtionde" är också uppdelat i kortare kapitel, vilket bidrar till känslan av att romanen är lättläst. Det är också ett visst mått av nostalgi, eftersom man kan känna igen sig i mycket av det som händer under 70-90-talet (själv levde jag ju inte på 60-talet, så där känner jag inte igen mig).

Det som var lite jobbigt var att det var så många bipersoner som fick plats i romanen i egna kapitel. Det var ibland svårt att hålla reda på vem de är och eftersom vissa bara förekommer i ett enda kapitel känns det också lite onödigt att blanda in dem i handlingen. De korta inblickarna i folks liv gör att romanen ibland känns lite förvirrande; det hade varit enklare med färre personer.

Men på det stora hela så gillade jag den här romanen. Den var som sagt lätt att läsa och jag blev snabbt nyfiken på att läsa vidare om Anki och Kelly. Jag har aldrig läst något av den här författaren förut, men han har tydligen skrivit ett antal romaner och jag är sugen på att läsa något mer av honom, så det kommer jag säkert att göra när jag får tillfälle.

Inga kommentarer: