söndag, april 15, 2007

Dockorna

Jag fortsättar att läsa de gamla böcker jag har stående i hyllan och har nu läst Dockorna av Evelyn Anthony. Den handlar om Harry Oakham, en av många arbetslösa spioner. När det kalla krigets dagar är över finns det inget behov för spioner. Harry bestämmer sig för att samla ett gäng andra gamal spioner så att de kan använda sina färdigheter i en mer lönsam bransch. Hotell Dockskåpet- The Doll's House Manor- en anrik tudorherrgård i Suffolk, blir en täckmantel för deras illegala verksamhet. Den handlar också om Rosa Bennett, som jobbar på utrikesdepartementet och som får i uppdrag att åka till Hotell Dockskåpet för att avslöja Harry Oakham och hans affärer.

Jag tyckte faktiskt inte att den här romanen verkade särskilt lockande, eftersom jag inte är särskilt förtjust i agent- och spionromaner, men det stod också att en gammal legend kastar långa och ondskefulla skuggor över Hotell Dockskåpet. Det tyckte jag lät i alla fall lite spännande. Men det visade sig vara vilseledande information. Det nämndes i början att det fanns ett stort dockskåp inbyggt i väggen på herrgården och att det fanns någon historia eller legend förknippat med detta, men det blev som inget mer av det. På något vis kändes det som att författaren glömde bort den delen av historien.

Det hände inte särskilt mycket i den här romanen och det som hände var inte särskilt spännande. I själva verket är jag inte ens säker på att jag förstod vad den handlade om. Jag tror att det var så att Harry Oakham och hans spionvänner köpte hotellet för att i hemlighet hålla konferenser, träningsläger ochliknande för andra spioner och terrorister. Men vid sidan om detta höll de på med ännu hemligare affärer, nämligen att lönnmörda folk på andras begäran. Och samtidigt försöker de också driva ett helt vanligt hotell med vanliga gäster. Inget av detta kändes förnuftigt för mig och därmed har jag också svårt att engagera mig i handligen.

Rosa Bennett var en intressantare karaktär, i alla fall i början, och det fanns lite inslag av spänning när hon spionerar på Harry och gästerna och blir avslöjad av en rysk spion. Men det räcker inte riktigt till. Dessutom hade jag mycket svårt att intressera mig för kärlekshistorien mellan henne och Harry, eftersom jag inte kan begripa hur hon kan vara så blåögd. Det är helt enkelt bara irriterande.

På det stora hela tyckte jag att den här romanen var jättetråkig och det fanns i stort sett inget som var trovärdigt i handlingen.

Inga kommentarer: