torsdag, april 12, 2007

Födelsedagen

Födelsedagen av Ulla Isaksson är ännu en av de gamla böcker jag håller på att läsa. Den är skriven 1988 och handlar om Olga i Sjöö och om hennes tre döttrar. Romanen utspelar sig under en enda dag; Jonasdagen, den 29:e mars, som är både namnsdag, födesledag och minnesdag. Olga får inte träffa sina tre vuxna och utflugna barn den här dagen, men de möts i alla fall i minnet.

Jag tror inte att jag någonsin läst något av Ulla Isaksson, även om hon tydligen är en ganska känd författare vars romaner till och med filmatiserats av Ingemar Bergman. Hon skriver mycket bra och språket är lite poetiskt och inte alltid rakt på sak. Jag gillar när man ibland får gissa sig till vad som hänt och hur människor känner.

Känslan i den här romanen är ganska dyster och jag har lite svårt att identifiera mig med någon av huvudpersonerna. Visst känner jag lite medlidande med Olga, men jag tycker samtidigt att hon är en ganska osympatisk person. Döttrarna har jag också svårt att identifiera mig med och tycka om, fast på olika sätt. Men förhållandet mellan mor och döttrar är väldigt realistiskt skildrad och karaktärerna känns komplexa och levande.

Lite kul tycker jag att det är att den 29:e mars är en bemärkelsedag för mig också på så sätt att det är en födelsedag och namnsdag (Myrrhas födelsedag, Jonas namnsdag), men den har inte alls så stor betydelse för mig som för huvudpersonerna i romanen. Men jag hade ändå lite svårt att engagera mig i den här romanen. Visst var den välskriven och realistisk, men den var också ganska dyster och eländig och slutet var dessutom mycket förutsägbart. Den var absolut inte dålig heller, snarare medelmåttig, och jag tror knappast att jag kommer att vilja läsa något mer av Ulla Isaksson.

Inga kommentarer: