måndag, augusti 27, 2012

Simply divine

Jag köpte Simply Divine av Wendy Holden på bokrean och jag är glad att jag inte betalade mer för den än vad jag gjorde. Den handlar om Jane som är journalist och får i uppdrag att editera, vilket i själva verket betyder skriva, en kolumn av kändisen Champagne D'Vyne. De lever i två olika världar, men deras liv vävs snart samman.

Det här var en helt vanlig chic lit; lättläst, förutsägbar och lättsam. Dock tyckte jag inte att den var lika bra som en del andra romaner i samma genre. Jag tyckte också att den på något vis kändes omodern- exempelvis verkade ingen äga en mobiltelefon- och jag upptäckte då att den publicerades redan 1999. Det borde inte spela så stor roll, men när det gäller populärlitteratur så är det nog så att den är bäst när den är färsk.

Karaktärerna var självklart stereotypa, som de brukar vara i såna här romaner. Jag retade mig också på alla löjliga namn. Jag kan köpa att en diva väljer att kalla sig Champagne D'Vyne, men det blir för mycket när det också Basingstoke och Fluffy  Fronte-Bottom, Busty Binge-Fetlock och Loulou Fischtitz förekommer (för att inte tala om att Janes kollegor heter Tish, Tash och Tosh).

Den här boken var dock inte direkt dålig, bara rätt så intetsägande.

Inga kommentarer: