lördag, februari 16, 2008

Emma vem är du?


Emma vem är du? av Calle Ljungström är en udda roman. Det är en kärlekshistoria som handlar om Calle som söker efter Emma. Emma finns bara i fantasin, men hon är fin tänker Kalle. (citat från barnprogrammet Kalles klätterträd, för dem som inte vet det). Emma är alltså en sorts låtsaskompis till Calle, och som ett projekt på Konstfack bestämmer sig Calle för att hitta Emma. Han söker överallt- på stadsbiblioteket, på modellagenturer, i tidningen City, på Spraydate och han åker till och med till Verona för att hitta Emma.

Den här romanen är Calle Ljungströms examensarbete från Konstfack och den börjar med Calles dagboksanteckningar om hur han påbörjade projektet. Nästa del, som också är romanens största del, består av korrespondens från Spraydate mellan Calle och olika Emmor och sista delen består av foton som Calle tagit under projektet.

Jag tyckte att det här var en väldigt gullig liten roman. Eftersom jag gillade Kalles klätterträd så gillade jag idén att Calle söker efter Emma. Många av fotografierna är väldigt vackra. Det var också bra med dagboksanteckningarna i början för att man skulle förstå lite mer av vad projektet gick ut på. Men jag gillade inte meddelandena från Spraydate särskilt mycket, eftersom de var rätt röriga och svåra att läsa.

Men på det stora hela var detta som sagt en gullig roman och eftersom den inte är så lång så gör det inte så mycket att den bitvis är jobbig att läsa (det är förresten kanske bara jag som tycker så eftersom jag aldrig hänger på dylika sajter?).

Inga kommentarer: