fredag, februari 15, 2008

80 romaner för den som har bråttom


Eftersom jag har haft mycket att göra med att planera lektioner under praktiken så har jag inte hunnit läsa så mycket den här veckan. Så när jag hittade 80 romaner för dig som har bråttom av Henrik Lange på biblioteket kunde jag inte låta bli att låna den. Ett tag var jag osäker på om jag skulle skriva om den i bloggen, eftersom den egentligen inte är en roman, men jag gillade den så mycket att jag ändå ville skriva om den.

Som man kan förstå av titeln så är boken en kortfattad resumé av 80 mer eller mindre kända romaner, som esempelvis Sagan om ringen, Odyssén, Da Vinci-koden, Den gamle och havet, God natt Alfons Åberg, Bröderna Lejonhjärta, 1984, Möss och människor, Flugornas herre och Mörkrets hjärta m fl. Sammanfattningen av romanen är gjord i serieform med fyra rutor. Den första presenterar titeln och de följande tre sammanfattar början, mitten och slutet.

Så här ser Sagan om ringen ut i Henrik Langes version:

Jag tycker att hela idén med den här boken är fantastisk rolig. Men jag håller inte med om att det skulle vara en bok för dem som inte har tid att läsa, men som ändå vill vara med i diskussioner, som författaren, antagligen skämtsamt, skriver i förordet. För att man verkligen ska kunna uppskatta den här boken bör man ha kännedom om verken, för det är igenkänningsfaktorn som gör att det blir roligt. Lange är otroligt duktig på att hitta kärnan i romanerna han ritar.

Jag hade i alla fall väldigt roligt när jag läste den här och även om jag inte hade läst alla böcker han ritar och skriver om så får jag lust att läsa dem för att sedan jämföra med hans seriestrip.

Inga kommentarer: