söndag, april 09, 2006

Tigerhjärta

Tigerhjärta av Gunila Ambjörnsson är en ungdomsroman, en spännande deckarhistoria. Den handlar om Jenny som fått jobb som rekvisitör i en uppsättning av Macbeth i Roma kloster på Gotland. Enligt en gammal legend vilar det en förbannelse över den här pjäsen och den får inte nämnas vid namn, utan den omnämns istället som The Play eller den skotska pjäsen. Men varken Jenny eller någon av de andra som var med den här sommaren tror på förbannelser. Men ändå- när underliga saker börjar hända är det lätt att tro att mörka krafter verkar.

Den här romanen var väldigt lätt att läsa och man drevs vidare i läsningen av nyfikenhet att få veta vem som spelar in kryptiska meddelanden och får den gamla grytan att tala, vem som skjuter på skådespelarna med slangbella och vem som kastar kniv på regissören. Jag tyckte också att det var kul att den utspelade sig på en plats som jag känner igen, eftersom jag faktiskt en gång cyklat dit under en Gotlandssemester. Därför har jag en klar bild av allén som leder till klosterruinen och av Konsum i Roma.

Jag tyckte om den här romanen; den var spännande och händelserik. Men jag saknade lite mer utförliga personbeskrivningar. Det kändes inte riktigt som att jag lärde känna karaktärerna, inte ens huvudpersonerna. Därmed var det också ibland svårt att engagera sig i händelserna.

Romanen var också rätt lärorik, eftersom den till stor del handlar om pjäsen Macbeth. Handlingen i pjäsen beskrivs väldigt noggrannt och det finns många citat från pjäsen i boken. Detta är en anledning till att jag kan tänka mig att använda den i min framtida undervisning. Inte bara för att den tar upp Macbeth, men också för att den är lättläst och spännande.

Inga kommentarer: