fredag, april 14, 2006

I virvlande dans

I virvlande dans är en novellsamling av Joanne Harris. Den innehåller 22 stycken noveller, som samtliga är väldigt bra. De är ganska olika, men stilen att skriva är väldigt personlig. Man känner lätt igen hennes stil från hennes romaner, trots att vissa av novellerna skiljer sig väldigt mycket från dessa i handling.

Vissa noveller är jordnära, andra övernaturliga. Vissa utspelar sig i historisk tid medan andra utspelar sig långt i framtiden. De flesta förefaller dock att utspela sig i nutid och är därtill många gånger ganska samhällskritiska. Gemensamt för nästan alla novellerna är dock att de har en liten överraskande twist på slutet.

Jag tyckte att alla novellerna var bra, fast jag tyckte att vissa var bättre än andra. Vissa av dem har jag redan glömt, medan jag kommer att minnas några av dem länge. Några exempel på sådana favoritnoveller är Avgångsklassen 1981, Autodafé, En plats i solen, I väntan på Gandalf, Alla flickor kan bli en sockerpulla och Den lilla sjöjungfrun. Några av dessa kommer jag antagligen också att använda mig av i min undervisning eftersom jag tycker att de tar upp viktiga saker i samhället.

Inga kommentarer: