tisdag, april 25, 2006

Den oskyldige

Detta är en spännande thriller av Harlan Coben. Jag har tidigare läst andra romaner av honom, bl a Ingen andra chans, Borta för alltid och Berätta inte för någon. och gillade dem. Jag hade därför goda förhoppningar för Den oskyldige.

Den handlar om Matt Hunter, som under sin collegetid råkade döda en annan ung man i ett slagsmål. Handlingen i romanen utspelar sig dock nio år senare, men Matt tänker fortfarande mycket på det som hände då och det har fortfarande konsekvenser för hans liv. Han är gift med Olivia, som han älskar och hon är gravid. En dag får han en liten filmsnutt skickad som meddelande på sin telefon. Filmen visar hans fru tillsammans med en annan man. När han börjar undersöka saken visar det sig att saker och ting inte alltid är som de ser ut. Han får hjälp att ta reda på vad som hänt av privatdetektiven Cingle Shaker och även hans gamla barndomsvän Loren Muse hjälper till.

Redan från första sidan blev jag intresserad av handlingen i den här romanen. Visserligen kanske historien inte alltid kändes helt trovärdig, men å andra sidan brukar den här typen av romaner sällan vara trovärdiga. Jag tyckte i alla fall att den var tillräckligt spännande för att hålla mitt intresse vid liv genom hela läsningen. Handlingen utvecklar sig i precis lagom takt hela tiden. Personerna i romanen var inte heller riktigt lika stereotypa som de brukar vara i den här typen av romaner. Språkligt var den enkel och lättläst. Jag valde att läsa boken för att få en stunds spänning och underhållning och det fick jag verkligen. Den oskyldige var nästan som en film i bokform.

Inga kommentarer: