torsdag, mars 30, 2006

Paranoia

På baksidan av Paranoia av Gretelise Holm står att den är mycket spännande, intressant och välskriven. Jag kan hålla med om att den var intressant, men det beror nog mest på att paranoid schizofreni intresserar mig av vissa skäl. Den här danska deckarthrillern handlar om journalisten Karin Sommer, som tidigare legat inlagd på psyket på grund av paranoid schizofreni. Ett familjemord inträffar och i samband med detta börjar hennes gamla problem dyka upp igen. Men är hennes inkräktare verkligen bara inbillning? Förutom Karin Sommers handlar romanen också om den ensamstående advokaten Andrea Vendelbo och om kriminalinspektör Halfdan Thor, som är ensamstående med två tonårssöner.

Bitvis var den faktiskt också ganska spännande. Men jag tycker nog att det är lite att ta i att kalla den en thriller, för så spännande var den inte. Det mest intressanta i romanen var Karin Sommers psykiska problem, även om man naturligtvis gissade att det den här gången faktiskt rörde sig om en verklig inkräktare och inte en inbillad. Tyvärr var författaren alldeles för angelägen om att man skulle bli överraskad av vem som var den skyldiga att det blev alldeles uppenbart vem det var alldeles för tidigt. Därför kan jag heller inte hålla med om påståendet att den var välskriven. Den var dock väldigt lättläst och det tog inte särskilt lång tid att läsa den.

Det var lite förvirrande med alla olika huvudpersoner och olika karaktärer i boken. Min personliga uppfattning är också att det är lite obehagligt med förhållanden med mycket stor åldersskillnad. Det gjorde att jag blev lite störd i läsningen. Men boken var trots allt lite intressant och spännande och den erbjöd det tidsfördriv som jag ville ha.

Inga kommentarer: