fredag, mars 03, 2006

Expert på att rodna

Jag har läst Expert på att rodna av Katarina von Bredow. Det är en ganska typisk ungdomsbok som mest vänder sig till tjejer. Jag har läst ett par andra ungdomsböcker av Katarina von Bredow och jag gillar hennes sätt att skriva. När jag nu fick syn på denna bok på skolbiblioteket kunde jag inte låta bli att låna den. Och jag blev inte besviken.

Den handlar om fjortonåriga Natalie som flyttar med sin mamma till hennes nya man och hans son Jerker från en lägenhet i stan till ett hus på landet. Det är förstås inte lätt att flytta in i någon annans hus, eftersom mammans nya man är noga med regler och rutiner vilket Natalie och hennes mamma inte är vana vid. Ett plus är dock att Natalie får en "egen" häst att ta hand om, men hon gillar inte killen som jobbar i stallet ibland på grund av att han har det jobbigt hemma. Det är inte heller så lätt att börja i en ny klass på en ny skola. Dessutom blir Natalie lite förälskad i Jerker, sin "styvbror".

Detta är en bok med mycket handling. Man drivs hela tiden framåt av att man vill veta hur det går för Natalie i familjen, med förälsken i Jerker och med klassen och "kompisarna" där. Jag upplevde också att boken var lite av en blandning mellan en kärleksroman och en hästbok. Eftersom jag själv läste en hel del hästböcker som tonåring, men saknade lite kärlekshistorier i dem, tyckte jag naturligtvis att det var en bra blandning.

Förutom att boken tar upp saker som kärlek och vänskap tar den också upp lite svårare saker som mobbing, anorexia och psykiska problem. Det gör ändå inte att boken blir tung och jobbig att läsa; tvärtom bidrar det till att hålla intresset vid liv. Ibland kanske boken är lite väl sterotypisk och jag skulle ha önskat att författaren hade gått in lite djupare på vissa saker. Men jag tyckte i alla fall mycket om boken.

Inga kommentarer: