söndag, mars 26, 2006

Kalla det vad fan du vill

Otroligt rolig och mycket tänkvärd är Majaneh Bakthtiaris debutroman Kalla det vad fan du vill. Den handlar om Panthea och Amir som med sina barn flyttat från Iran till Sverige. De försöker så gott de kan förstå Sverige och svenskarna. Dottern Bahar vil helst inte tänka på etnisk tillhörighet och integration. Men svenskar i allmänhet och pojkvännens mamma och farfar i synnerhet gör det svårt för henne. Dessutom handlar den om andra invandrare som finns i familjens vänskapskrets.

Detta är ingen bok som skildrar hedersmord och flyktingars elände. Bahars föräldrar har inget emot hennes svenska pojkvän och de vil absolut inte att hon ska bära slöja. Romanen skildrar både svenskar och den svenska kulturen på ett väldigt humoristiskt sätt. Men den skildrar lika humoristiskt iranier och den iranska kulturen. Jag skrattade högt flera gånger när jag läste den (vilket var lite pinsamt eftersom jag satt på bussen).

Men trots att romanen är väldigt rolig så har den också en allvarligare underton. Den handlar mycket om fördomar och kanske främst om att vägra vara den fördom som man förväntas vara. Jag kände igen en del av det som stod i boken, eftersom min adopterade kompis ofta får höra ungefär liknande saker som personerna i boken, t ex frågan "Var kommer du ifrån?" och "Känner du dig svensk?". Dessutom erbjuder boken en del tankeställare. Jag lärde mig också en del som jag inte visste innan, t ex att namnet Iran kommer från Arian och att folket där var arier (innan de erövrades av araberna) och att postväsendet uppfanns i Iran.

Jag gillade också författarens sätt att skriva repliker. De framgick tydligt i replikerna redan från början att romanen utspelar sig i Skåne. Hon skriver till och med med två olika sorters skånska; den skånska ungdomar talar och den skånska de äldre talar. Hon skriver också olika invandrares brytningar på ett fantastiskt bra sätt. I och för sig kan det vara lite svårt att läsa ibland, framför allt jamaicanen Moses repliker, men jag tyckte att det gav en humoristisk verklighetskänsla.

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken just för att den var både rolig, lärorik och tankeväckande. Och jag ser definitivt fram emot fler romaner av denna författare!

Inga kommentarer: