måndag, mars 13, 2006

Mort


Mort är en bok i Skivvärldsserien av Terry Pratchett. Jag har tidigare bara läst en bok i den serien och tyckte väl inte att den var så där fantastisk som många säger att de är. Men den läste jag på svenska så jag antog att det kan vara bättre att läsa på engelska. Och det är det nog också, även om jag fortfarande inte är övertygad om att dessa böcker är fantastiskt bra.

Det är inte det att jag inte tycker att den var rolig, för det var den. Men det känns som om att det är hela syftet med boken. Att skapa en trovärdig fantasivärld och att berätta en bra historia kommer blir därför inte lika viktigt. Den här boken handlar om den unge Mort, som får en lärlingsplats hos Döden. På sitt första egna uppdrag misslyckas han p g a att han är förälskad i prinsessan Keli, som ska dö. Istället dödar Mort den som ska döda henne. Detta får förstås konsekvenser för världen och Mort måste naturligtvis rätta till det. Till sin hjälp får han också Dödens dotter Ysabell.

Det har tagit mig ganska lång tid att läsa ut den här boken och inte bara för att jag haft annat att göra. Jag fastnade aldrig riktigt i den och hade inte riktigt den där drivkraften för att läsa vidare för att få veta hur det skulle gå för Mort. Boken stora plus är naturligtvis den underfundiga humorn:
'Then you go and learn a trade', said Lezek.
'What trade in particular?'
'Well... carpentry is a good one' Lezek hazarded. 'Or thievery. Someone's got to do it.'

Reannuals are plants that grows backwards in time. You sow the seed this year and they grow last year.
Morts family specialized in distilling the wine from reannual grapes. These were very powerful and much sought after by fortune-tellers, since of course they enabled them to see the future.The only snag was that you got the hangover the morning
before, and had to drink a lot to get over it.

Detta är en lättsam bok som går fort att läsa. Jag tyckte dock inte om att den inte var indelad i kapitel. Det finns visserligen ställen där det var lämpligt att lägga ifrån sig boken, men jag föredrar ändå att böcker är tydligare indelade. Språket i boken är relativt enkelt, fast om man läser på engelska bör man nog vara van vid det eftersom författaren ibland skriver repliker med talfel och imiterar gammal engelska. Om man inte är relativt säker på språket tror jag att det kan vara förvirrande.

Jag kommer antagligen att läsa fler böcker i den här serien eftersom de finns här hemma. Jag tyckte inte att den här boken var dålig på något vis, men den kan absolut inte mäta sig med Liftarens guide till galaxen och Goda omen.

Inga kommentarer: