lördag, december 29, 2012

Rätt inställning till regn

Rätt inställning till regn av Alexander McCall Smith är den tredje boken om Filosofiska söndagsklubben och filosofen Isabel Dalhousie. I den här boken kommer några amerikanska släktingar och hälsar på, hon blir bekant med ett amerikanskt par och hon bestämmer sig för att köpa en lägenhet till sin hushållerska Grace.

Det händer inte speciellt mycket i den här romanen, men den är ändå väldigt lättläst och intressant. Många av Isabels filosofiska funderingar är intressanta att själv fundera över. En fundering om val av politiker håller jag med om Vi väljer allt yngre politiker för att de är slipade och gör sig bra på teve. Men egentligen borde vi söka efter visdom och välja människor som förvärvat den; sådana människor gör sig i allmänhet inte på teve; de är ofta grå, rynkiga och eftertänksamma. Det får mig också att tänka på en viss populär hundtränare som gör sig bra på TV, men som helt saknar visdom och kunskap. Alla som gör sig bra på TV har inte något vettigt att komma med.

Ett tema i den här romanen var skotsk historia och det gillade jag. Jag kan inte speciellt mycket om skotsk historia, så nu har jag lärt mig lite mer än jag visste innan. Dock ställer jag mig lite frågande till följande påstående: 'Det är en föröisk sång om en skotsk soldat i Sverige. Skottarna for dit för länge sen- på inbjudan till skillnad från de flesta brittiska soldater...' 'Jag känner till allt det där' sade Isabel. 'Det är därför man träffar på skotska namn i Sverige. Macpherson och liknande. Som numera är svenska.' Jag känner inte till några svensk-skotska namn och någon Macpherson (eller liknande)har jag inte hört talas om i Sverige.

Den här boken hade ett lite överraskande slut som jag inte förutsåg skulle komma, men det gjorde mig intresserad av att läsa vidare om Isabel Dalhousie och hennes familj och vänner. Förhoppningsvis hittar jag fler böcker i serien på bokrean, där jag fyndade dessa tre första.

Inga kommentarer: