onsdag, december 26, 2012

Pythians anvisningar

Den tredje boken i serien om Victoria Bergmans svaghet av Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist heter Pythians anvisnigar och i denna sista bok får vi upplösningen på alls de mord med kopplingar till varandra som skett i de övriga böckerna. I den här boken försöker Sofia lösa sina problem med själv-terapi. Jeanette Kihlberg och hennes kollega Jens Hurtig letar efter Victorias dotter Madeleine.

Jag gillade hela den här serien, men denna sista bok är nog den svagaste i hela serien. Denna är inte lika spännande som de övriga och jag tycker inte heller att upplösningen känns helt trovärdig och det känns som att det finns några lösa trådar. Men den var i alla fall inte förutsägbar, vilket helt klart är ett plus.

Det jag dock hade förutsett och väntat mig, d v s en uppgörelse mellan Jeanette och kvinnan hon har ett förhållande med, inträffade aldrig och det känns lite snopet.

Romanen är dock välskriven och eftersom den är lättläst med korta kapitel så gick det väldigt fort att läsa ut den. Den var spännande och otäck. Som helhet är de tre romanerna mycket bra och läsvärda. Jag måste också nämna att jag verkligen gillade omslagen till alla tre romanerna.

Inga kommentarer: