tisdag, oktober 09, 2012

The Dead of Night

The Dead of Night är den andra boken i John Marsdens Tomorrow- serie och jag har lyssnat på den som talbok. Förra året lyssnade jag på första boken, I morgon när kriget kom, och jag gillade den så när jag fick tag på resterande böcker som talböcker på engelska så blev jag glad.

Jag gillar att det är en kvinna som uppläsare, vilket det inte var i den första, och jag gillar också att hon talar australiensiska, eftersom boken utspelar sig i Australien.

I den här boken är Ellie, Lee, Homer, Fi, Robin och Chris tillbaka i sitt gömställe, som de kallar Hell, medan Kevin och Corrie åkt iväg för att få hjälp för Corries skottskada. Sysslolösheten blir för tråkig, så resten av gänget bestämmer sig för att ta reda på hur det gått för Corrie och Kevin. De beger sig också iväg för att försöka hitta andra människor som fortfarande är fria och träffar då på Major Harvey och hans anhang, som kallas Harvey's Heroes. Det visar sig dock att de inte är några hjältar och ungdomarna återvänder till Hell. Fast de är inte nöjda med att bara hålla sig gömda, så de ger sig iväg för att visa att det fortfarande finns ett motstånd.

Detta är en mycket spännande ungdomsroman, men förutom att den är spännande finns det också en hel del att tänka på och diskutera och därför kan jag mycket väl tänka mig att det finns ett användningsområde för boken inom skolan. Jag tror också att det är det som gör att jag gillar den.

Inga kommentarer: