söndag, oktober 28, 2012

Dödergök

Jag har nu läst Dödergök av Katarina Wennstam. Jag har tidigare läst Smuts av samma författare och den gillade jag, så när jag hittade den här boken blev jag sugen på att läsa den. Den handlar om Maria Allende som med sin man och lilla dotter köper ett hus i en Stockholmsförort. Men det perfekta huset visar sig gömma på en hemlighet- i huset har en kvinna levt med ständig misshandel från sin man och hon dog även i huset. Maria, som är arbetslös journalist, blir intresserad och börjar gräva i fallet. Parallellt med detta jobbar åklagaren Madeleine Edwards med ett hedersmordsfall.

Detta var en lättläst bok som gick väldigt snabbt att läsa. Den var kanske inte speciellt välskriven, men jag ville i alla fall hela tiden läsa vidare för att få veta hur det skulle gå (även om jag tidigt räknade ut vad som hade hänt). Författaren verkar insatt i ämnet och historien drivs framåt på ett bra sätt. Dock känns det ibland som ett frosseri i elände, men ger också en del att tänka på gällande svenskt rättsväsende och även om fördomar inom rättsväsendet.

Jag gillade den här romanen, just för att den var lättläst och hade bra driv. Tydligen är detta den andra delen i en trilogi om Madeleine Edwards och då jag redan läst Smuts och nu denna så kommer jag med all sannolikhet att också läsa den tredje delen. Det är dock alldeles möjligt att läsa romanerna separat; det tog ett tag innan jag kom på att den hörde till samma serie.

Inga kommentarer: