måndag, oktober 15, 2012

Baristas- tredje boken

Baristas- tredje boken är den sista delen i Denise Rudbergs undgdomsserie och handlar om Ludvig, Nicolas och Ruben som jobbar på kaffebaren Pronto. I den här boken har det tagit slut mellan Ludvig och Viki, vilket gör att han börjar festa allt mer. Ruben har hoppat av gymnasiet och ska söka in på Scenskolan. Nicolas har träffat en ny tjej. Men så inträffar en olycka som påverkar dem allihop.

Jag har läst de två första böckerna i serien och de har varit helt okej (fast inte lika bra som hennes tidigare serie Tillsammans, från vilken Baristas är en spin off), men den här tredje boken är den sämsta hittills. Det är liksom ingen dynamik i deras relationer och handlingen är inte speciellt spännande.

Jag tycker att boken känns lite ytlig, trots att det händer saker som gör att författaren hade kunnat gå lite djupare i karaktärerna. Språket är enkelt och lättläst, men jag tycker ibland att författaren är för övertydlig och hon hade kunnat gestalta lite mer istället. Detta sätt att skriva passar dock betydligt bättre för ungdomsromaner än för vuxenromaner, så jag tycker fortfarande att Denise Rudberg är en bättre ungdomsförfattare än vuxenförfattare.

Trots allt är denna roman läsvärd om man har läst de två tidigare delarna, men den lämnar inget bestående intryck. Dessutom får jag en känsla av att den inte är helt avslutad, trots att det står på baksidan att det är den tredje och avslutande delen.

Inga kommentarer: