tisdag, juli 24, 2012

När vi försvann

När vi försvann av Cylin Busby och John Busby är en sann berättelse, berättad av far och dotter, om hur hela deras familj tvingades till ett liv i beskydd. John blev skjuten i ansiktet i sitt jobb som polis och trots att han är säker på vem gärningsmannen är går denne fri. Det står snart klart att hela familjen är hotad till livet. John, som fått hela käken bortskjuten, spenderar det mesta av sin tid på sjukhuset och måste anpassa sig till ett helt nytt liv, medan familjen står under polisbevakning. Under ett helt år måste de leva så, tills de väljer att försvinna.

Titeln kan tyckas vara missvisande eftersom boken mestadels handlar om deras liv året efter John blev skjuten, men när man har läst boken förstår man titeln bättre (speciellt om man ser till den engelska titeln, The Year We Disappeared) eftersom den familj de var innan faktiskt försvinner och de försvinner på sätt och vis också ur andra människors liv eftersom de inte kan ha fungerande social relationer.

Vartannat kapitel är skrivet av Cylin och vartannat av John. Det funkar bra och det är intressant att få både en vuxens och ett barns tankar kring det som hände (även om Cylin naturligtvis var vuxen när boken skrevs). Ibland överlappar dock deras berättelser varandra så att det känns som upprepningar, men det är inte så ofta att det stör läsningen.

Jag gillade boken och den gick väldigt fort och lätt att läsa eftersom man hela tiden ville läsa vidare för att få veta vad som skulle hända. Dock tyckte jag att det intressantaste med boken var de samhällskritiska bitarna och jag skulle gärna ha läst mer om det. Jag skulle också gärna ha läst mer om hur deras liv gestaltade sig åren efter flykten. Men det var absolut en läsvärd bok, som jag är glad att jag valde att köpa på bokrean trots att jag först var lite tveksam.

Inga kommentarer: