fredag, juli 20, 2012

Frukost på Tiffany's

Jag har lyssnat på Truman Capotes Frukost på Tiffany's under min första arbetsvecka efter semestern. Det är egentligen mer som en lång novell än en roman och innehöll förutom Frukost på Tiffany's även tre andra kortare noveller. Berättare är Mattias Henriksson och han gör ett bra jobb och har en skön röst att lyssna på.

Frukost på Tiffany's handlar om en ung författare som flyttar in i en lägenhet i New York. Där lär han känna en ung kvinna vid namn Holly Golightly, ett vackert yrväder som ägnar det mesta åt sin tid till att gå på fester och roa sig, gärna med många olika män. De blir vänner och när Holly får problem när hon oavsiktligt syltat in sig med maffian hjälper han henne.

Jag gillar Truman Capotes sätt att skriva (även om jag lyssnade på den), men jag har väldigt svårt för karaktären Holly och förstår inte varför mer eller mindre varenda manlig karaktär är förälskad i henne på olika sätt. Det i hennes beteende som verkar uppfattas som charmigt tycker jag mer tyder på en psykiskt instabil person.

Av de tre noveller som också fanns med gillade jag Ett julminne bäst. Eftersom Frukost på Tiffany's räknas som en klassiker så är det väl en bok man bör ha läst, men jag tycker inte att den var mer än helt okej.

Inga kommentarer: