torsdag, juli 26, 2012

Bara ett barn

Bara ett barn av Malin Persson Giolito handlar om 7-årige Alex Andersson och några av de vuxna han har omkring sig. Hans lärare Karin upptäcker att han blir misshandlad hemma och han tvångsomhändertas. Advokaten Sophia Weber får hand om hans fall och hon vill verkligen göra vad hon kan för att hjälpa Alex, men det är inte lätt eftersom Alex inte vill berätta. Dessutom finns det andra, som också har pojkens bästa för ögonen, som strävar åt ett annat håll än Sophia. Slutligen inträffar också en allvarlig händelse.

Detta är en sorglig och tragisk berättelse, framför allt eftersom den känns mycket trovärdig. Att myndigheter blundar för saker och ting känner jag till och därför tycker jag att det är viktigt med sådana här romaner som tar upp problemet. Det enda jag inte riktigt gillade var slutet, eftersom jag upplevde att det var allt för lyckligt- jag vet att det sällan bli så rosenrött och lyckligt bara barnet hamnar i fosterhem, även om det är ett bra fosterhem. Men det är en bra bok som tar upp ett viktigt ämne!

Inga kommentarer: