fredag, juli 27, 2012

Left Neglected

Jag köpte Left Neglected av Lisa Genova när jag var i London sist och egentligen köpte jag den med för att man kunde köpa en bok och få den andra för halva priset på WH Smiths. Men den visade sig vara ett bra köp. Den handlar om Sarah, som är en småbarnsmamma i karriären och som lever ett stressigt liv. En dag råkar hon ut för en bilolycka och när hon vaknar upp är inget sig likt. Hon har drabbats av hemispatial neglect, d v s hennes hjärna bortser helt från den vänstra sidan: hon kan inte se något som befinner sig på hennes vänstra sida, hon kan inte använda ben och arm på vänster sida, hon kan inte äta maten som ligger på vänstra sidan om tallriken o s v.

I början tyckte jag att den här romanen var lite tråkig och handlade mest om hennes stressiga liv; jag blev nästan själv stressad av att läsa om det. Men den blir riktigt bra när hon drabbas av "left neglect" och jag ville hela tiden läsa vidare för att få veta hur det skulle gå för henne. Jag gillar slutet, som varken är lyckligt eller olyckligt, utan mer verklighetstroget.

Ibland blir man t o m osäker på om det är fakta eller fiction man läser. Det beror delvis på att den är skriven i jag-form och dels på att författaren verkligen vet vad hon skriver om eftersom hon jobbar inom neurovetenskap och neuropsykologi. Ett budskap med romanen är att det inte är värt att stressa genom livet, utan att det är bättre att sakta ner och njuta lite istället och även om det är ett bra budskap så tyckte jag att det absolut intressantaste med romanen var att få lära mig mer om vänstersidig neglekt. Jag gillade den här romanen och är lite sugen på att läsa hennes första roman, Still Alice.

Inga kommentarer: